index

Forumul Parlamentar de Securitate și Intelligence de la București

Pentru prima data, Romania găzduiește a 22-a ediție a Forumului Parlamentar de Securitate și Intelligence cu o participare impresionantă de parlamentari din țări de pe majoritatea continentelor, experți, membri ai forțelor armate, oameni de afaceri și membri ai corpului diplomatic.
Timp de 2 zile, Bucureștiul este în avangarda dialogului despre securitate și stabilitate regională în contextul Războiului din Ucraina.
În alocuțiunea avută, am subliniat că după un efort susținut de câțiva ani, am reușit să organizăm această ediție care reunește peste 400 de participanți on-site și mulți alții online, parlamentari, experți, militari și oameni de afaceri din peste 40 de țări de pe întreg mapamondul și care contribuie în mod activ la construcția unei lumi mai bune, într-un context geopolitic de importanță majoră.
Provocările mediului internațional de securitate, contextul geopolitic dinamic, impune o abordare sistematică și multi-sectorială din partea tuturor actorilor implicați în arhitectura de securitate, urmărind îndeaproape interesele și obiectivele naționale bineînțeles, cu respectarea valorilor și principiilor fundamentale ce le definesc.
Ca și membri ai Uniunii Europene, valorile naționale sunt în totalitate Europene și sunt exprimate atât prin caracteristicile și atributele constituționale ale statului, cât și prin valorile protejate cum sunt statul de drept, identitatea națională și nu în ultimul rând prin economia solidă și competitivă care în ultimul timp înregistrează deficite majore iar ca și membri ai Alianței Nord Atlantice, facem eforturi susținute ca flancul Estic al NATO să fie puternic, România demonstrând permanent calitatea și capacitatea de aliat de încredere în zonă.
Angajamentele asumate prin tratate și convenții sunt atent aplicate astfel fiind respectat principiile disponibilității, responsabilității și nu în ultimul rând cel al continuității.
Mediul strategic de acțiune se transformă continuu iar amenințările au devenit din ce în ce mai diferite și volatile.
Avansarea tehnologiei ne expune frecvent unor amenințări din ce în ce mai mari și complexe, actorii statali având obligația să manifeste abilitate sporită, inovație și reziliență majoră în fața acestor amenințări pe multiple fronturi.
Amenințările cyber deja sunt pe agenda multor instituții, amenințând încrederea guvernelor, a statelor, dar și a cadrului normativ, implicând costuri semnificate.
Tehnologiile emergente precum inteligența artificială, automatizările și computerele de mare performanță/quantum computing, de asemenea, implică un efort economic major.
Un alt aspect deloc de neglijat în ceea ce privește stabilitatea mediului de securitate îl reprezintă abundența de date și de informații și gestionarea lor eficientă, acestea furnizând oportunități crescute comunității de informații. Colectarea, procesarea și diseminarea acestora într-o manieră optimă poate ajuta enorm comunitatea de intelligence pentru ducerea la îndeplinire cu eficiență a obiectivelor de interes.
Dezinformarea este totodată un fenomen actual și de multe ori greu de gestionat, dar nu imposibil, colaborarea loială și eficientă fiind antidotul împotriva acestuia.
În aceeași măsură, migrația clandestină și traficul de persoane, sunt vulnerabilități la adresa securității naționale și a mediului internațional de securitate, mai ales acum, în timpul evenimentelor din imediata noastră vecinătate.
Serviciile de informații a trecut demult dovada maturității, reușind într-un timp scurt să se adapteze nevoilor actuale de securitate furnizând expertiză și materiale necesare fundamentării deciziilor decidenților iar construcția unui Serviciu modern adaptat nevoilor actuale este de interes major.
Nu în ultimul rând, războiul din Ucraina reprezintă, înainte de toate, un atac la adresa păcii, libertății, democrației și a drepturilor și libertăților protejate de dreptul internațional și de tratatele constitutive ale NATO și Uniunii Europene, care, pe lângă caracterul criminal al agresiunii neprovocate, nelegale și nejustificate a Rusiei, a creat oportunități inclusiv rețelelor infracționale.
Abordarea unitară a pericolului demonstrează că suntem uniți și facem tot ce ne stă în putință să gestionăm amenințările respectând principiul proporționalității distribuției forței de răspuns, acolo și atunci când și unde este necesar.
De asemenea, este necesar ca și integrarea urgentă a Ucrainei și a Republicii Moldova în Uniunea Europeană să se realizeze într-un timp scurt, iar Romania este deja un susținător al acestor procese, eforturile susținute fiind evidente.
În încheiere, am concluzionat că abordarea pragmatică a comunității internaționale a acestor fenomene reprezintă o dovadă a colaborării loiale dintre națiuni, astfel cu toții find implicați în construirea păcii, atât de necesare pentru construirea unei noi lumi mai bune cu respectarea principiilor democratice.”

Comments are closed.